جمعه , اردیبهشت ۱۴ ۱۴۰۳

خاصیت های اسفناج

۰۹۱۹۴۹۵۴۶۵۱ شماره پشتیبانی ( ۲۴ ساعته )


 

خواص و فواید بی نظیر اسفناج

 

معرفی گیاه اسفناج :

اسفناج گیاه بومی ایران است. این گیاه یک ساله بوده و دارای ساقه ای دراز ، به ارتفاع نیم متر و برگهای پهن و نرم مثلثی شکل به رنگ سبز می باشد.

دو نوع اسفناج بهاره و پاییزه وجود دارد که اسفناج بهاره در فصل بهار و اسفناج پاییزه در فصل پاییز کاشته می‌شود.

اسفناج از نظر داشتن ویتامین ب ۳ بسیار غنی است و داروی بسیار خوبی برای درمان بیماری پلاگر است. پلاگر بیماری است که به علت کمبود ویتامین ب ۳ در بدن تولید می‌شود و از نشانه‌های آن ضعف بدن، تشنج، اختلال در دستگاه هاضمه و ایجاد لکه های قرمز روی بدن است.

از نظر حکمای طب سنتی اسفناج از نظر طبیعت (طبع) نه سرد است و نه گرم بلکه معتدل است.

برگ آن خنک کننده است و برای کاهش تب و ورم ریه و روده کوچک منافع است.

تخم آن ، خنک کننده ملین و برای ورم کبد و یرقان مفید است.

اگر برگ اسفناج با جو پوست کنده و به اصطلاح جوی سفید و روغن بادام شیرین پخته شود، برای سرفه های خشک و تب های گرم اشخاص گرم مزاج مفید است و اما در مورد اشخاص سرد مزاج توصیه میشود که اسفناج پخته را با گوشت پرنده چاق و برنج و ادویه های گرمی مانند زنجبیل و هل و دارچین مصرف کنند.

اسفناج تشنگی را رفع می کند و هضم آن آسانتر و سریع تر از سایر سبزی ها است و برای درد گلو مفید است و مرهم آن برای ورم های ناشی از گزش زنبور و سرباز کردن دمل موثر است.

مقدار مصرف عصاره اسفناج ۱۰ گرم است. اسفناج چون دارای اسکالات است برای بیماری مبتلا به ورم مفاصل و سنگ های صفراوی مناسب نیست.

در چین و مناطق خاور دور (مناطق شرقی آسیا) از اسفناج به عنوان بادشکن و ملین استفاده می‌شود و ماده اسپیناس، ترشحات مربوط به هاضمه را تحریک میکند.

 

غذاهای اسفناج به عنوان دارو :

آش اسفناج که در آن گشنیز ریخته شده باشد، برای سردردهایی که منشاء آن اختلال گوارشی و سوء مزاج است؛ مفید می باشد و اگر با آب لیمو یا آب سماق یا آبغوره ترکیب شود برای سردردهای ناشی از اختلالات صفراوی موثر است.

اسفناج پخته که در کره گاو یا روغن بادام سرخ شده باشد نیز برای سردرد های حاصله از اختلالات صفراوی خوب است.

برای افراد مبتلا به سرسام صفراوی اسفناج پخته با کمی شکر و سرکه و یا آلو یا تمرهندی که ترش شود؛ بسیار مفید است.

اشخاصی که بی خواب هستند، اسفناج را با برگ کاهو و کدو و یکی دو برگ خشخاش با گوشت مرغ یا گوشت بزغاله پخته و کمی شیره تخم خشخاش و شیره بادام شیرین یا کره گاو مخلوط کرده و میل کنند، برای بی خوابی حاصل از خشکی دماغ (مغز) مفید است.

اگر اسفناج را با جوی سفید و ماش بی پوست بپزند و بخورند برای اوایل ابتلای به ذات الجنب و بیماری‌های سینه ، ریه و سرفه شفابخش است.

اسفناج را با آب بپزید و با کره گاو یا روغن بادام شیرین سرخ و میل کنید؛ غذای بسیار خوبی برای اشخاصی که مبتلا به جنون و قطرب( نوعی مالیخولیا که مبتلایان به آن از مردم گریزانند و در گوشه ای منزوی می‌نشینند) است.

برای تشنج های ناشی از یبوست، اسفناج پخته ساده را با روغن بادام شیرین آغشته و میل کنند، خوب است.

نظراتی بر تحقیقات علمی جدید در مورد فواید درمانی اسفناج :

اسفناج در صدر خوراکی های ضد سرطان است.

اسفناج از نظر بیشتر دانشمندان یکی از گیاهانی است که قابلیت ضد سرطانی بودن آن خیلی بالا است وهمچنین برای جلوگیری از ابتلا به سرطان، به سلطان گیاهان مشهور است. بنابراین اشخاصی که سال‌ها اعتیاد به سیگار و دخانیات داشته اند از نظر این خاصیت باید به مصرف اسفناج توجه خاصی داشته باشند .

اسفناج که از سبزی های دارای رنگ سبز تیره است، همراه با هویج در صدر لیست خوراکی های ضد سرطان جای دارد و براساس تحقیقات دانشمندان در کاهش نرخ ابتلا به سرطان موثر است. به خصوص در پیشگیری از سرطان کولون، سرطان رکتوم، سرطان معده، سرطان پروستات، سرطان حنجره، حلق، سرطان مخاط رحم و سرطان گردن، سرطان مری و به ویژه سرطان ریه نقش بالایی دارد.

مطالعات علمی نشان می‌دهد اشخاصی که در حد بسیار کم و به ندرت از سبزیجات به رنگ سبز تیره که دارای مقدار زیادی ماده کاروتنویید هستند و (در این گروه اسفناج در بالای لیست آنها قرار دارد)، می خورند دو برابر بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند و در حین حال تحقیقات علمی نشان می دهد افرادی که هر روز یک خوراک اسفناجی مصرف می کنند حتی معتادان به دخانیات، خیلی کمتر از دیگران در معرض این خطر قرار دارند.

در هر ۱۰ مورد از ۱۱ تحقیق علمی که در مورد سرطان ریه به عمل آمده است حقایق فوق تایید شده است. از جمله تحقیقاتی که توسط دکتر ریشارد شکل که از سنج شناسان دانشگاه تگزاس است، به عمل آمده نشان می‌دهد که خوراکیهای دارای ماده کاروتن به طور موثری در نجات معتادان به دخانیات از سرطان دخیل است. دانشمندان دیگری از محققان دانشگاه جان هاپکینز در تحقیقات خود نشان می‌دهند که اشخاصی که مقدار بتاکاروتن خون آنها فراوان است، در برابر ابتلا به بیماری سرطان بسیار مقاوم تر از سایر افراد هستند.

در آزمایش دیگری که به تازگی محققان در آمریکا انجام داده‌اند، اسفناج را از نظر مواد شیمیایی موجود در آن تجزیه کرده‌اند، مقدار کارتنوئید در اسفناج خام ۳۶ میلی گرم در هر ۱۰۰ میلی گرم است، در حالی که در هویج خام در هر ۱۰۰ میلی گرم دارای ۱۴ میلی گرم مواد کارتنوئید است. با این تفاوت که در هویج قسمت عمده بتاکاروتن است. با اینکه ماده قطعی موثر ضد سرطان است ولی با اینحال مواد کارتنویید موجود در اسفناج عملاً نقش بسیار موثر در این ماجرا دارند. به علاوه اسفناج دارای مقادیر زیادی کلروفیل است که آن هم موادی ضد سرطان است. عده ای از دانشمندان دلیل ضد سرطان بودن کلروفیل را به سبب خاصیت آن در متوقف کردن یا به هرحال کند کردن متاسیون های سلولی می دانند که از این طریق از شروع سرطانی شدن سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

در یک مطالعه علمی که دانشمندان در ایتالیا به عمل آورده‌اند، دیده شده است که اسفناج قدرت بالایی در جلوگیری کردن و متوقف کردن و پیشروی، یکی از معروف ترین عوامل سرطان زا به نام نیتروزآمین دارد و در میان چند خوراک مفید از جمله هویج، گل کلم، کاهو و تمشک، عصاره اسفناج خام از همه ی آنها در زمینه مقابله با نیتروزامین قدرت بیشتری نشان داده است

دانشمندان ژاپنی در سال ۱۹۶۹ نتیجه تحقیقاتی را انتشار داده‌اند که در آن آمده است اسفناج در کاهش کلسترول خون در جانوران اثر زیادی نشان داده و در مطالعات دیگر متعاقب آن دریافتند که برگ اسفناج موجب تسریع تبدیل کلسترول به کوپروستانول در بدن می‌شود که بعد، این ماده دفع خواهد شد.

البته توجه داشته باشید که مصرف اسفناج در رژیم غذایی برای بهره مندی از فواید بینظیر آن و سایر خواص، برای هر فرد لازم است که با پزشک و یا کارشناسان گیاه‌درمانی مشورت شود. زیرا ممکن است برای عده ای خوردن اسفناج به علل خواص فیزیولوژیکی آن، مضر و با برخی اختلالات جسمی آنها همراه باشد..

 

جذب بهتر آهن و آنتی اکسیدان اسفناج :

اسفناج در زمستان زیاد یافت می شود و یکی از سبزی های سرشار از آهن است اما آهن آن به سختی جذب بدن می‌شود.

اگر بلافاصله بعد از پختن اسفناج به آن کمی لیموترش یا اسید سیتریک اضافه کنیم احتمال استفاده از آهن و آنتی اکسیدانی آن افزایش می‌یابد.

اسفناج دارای مقادیر قابل توجهی از الیاف است و برای بیماران قلبی و قندی توصیه می شود و از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند و آدمی را جوان نگه میدارد.

 

اسفناج از آلودگی هوا جلوگیری میکند:

بر اساس نتایج یک پژوهش جدید اسفناج میزان سرب موجود در هوا را کاهش می دهد. در نتایج نخستین این پژوهش آمده که با کاشتن اسفناج میزان‌ آلودگی باغ به نصف رسید. این اولین پژوهشی است که در آن نقش گیاهان در کاهش سرب اطراف خانه ها و مناطق مسکونی را بررسی می کند. (سرب یکی از مسموم کننده های بسیار خطرناک دستگاه عصبی است که سبب بروز مشکلاتی در یادگیری می‌شود و روند رشد را کند میکند.)

پژوهشگران می‌گویند که قدرت اسفناج در پاک کردن خاک و هوا شگفت‌انگیز است.

اسفناج دارای مقادیر زیادی آهن، ید و کاروتن، کلسیم، پتاسیم، ویتامین‌های B3, B2, B1, Aو ویتامین C است.

اسفناج برای بدن فواید بسیاری دارد:

تب را پایین می‌آورد و ورم روده کوچک را برطرف می‌کند، برای کاهش وزن، رفع یبوست و هضم غذا، گلو درد، رفع تشنگی و سرفه های خشک، سرطان، کاهش کلسترول، کم‌خونی، رماتیسم و نقرس مفید است.

این سبزی، اعصاب را تقویت کرده، شیر مادران شیرده را زیاد میکند و گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد.

البته بهتر است کسانی که مبتلا به ورم مفاصل و سنگ های کلیه و مثانه هستند، اسفناج میل نکنند و افراد سرد مزاج نیز آن را با زنجبیل و هل مصرف کنند.

 

اسید فولیک موجود در اسفناج :

اسید فولیک مورد نیاز بدن خود را با مصرف کلم و اسفناج تامین کنید.

مصرف اسید فولیک در طول دوران بارداری خطر ابتلای نوزاد به بیماری شکاف کام و لب را کاهش می دهد. محققان ثابت کرده اند که مصرف قرص‌های اسیدفولیک به خصوص در اشخاصی که سابقه خانوادگی این اختلالات را دارند؛ احتمال تولد نوزادی با این نقایص را کم می کند.

سالهاست که تاثیر اسید فولیک در پیشگیری از نقایص عصبی و از آسیب های مغزی جنین شناخته شده است.

اسید فولیک از سندروم داون پیشگیری می کند.

اخیراً این مسئله که اسید فولیک از ایجاد سندروم داون (منگولیسم) کمی پیشگیری می کند هم مطرح شده، اما مطالعات اخیر از یکی دیگر از خواص اسید فوریک هم پرده برداشته است. سایت( تبیان) در ادامه یادآور شده است؛ پزشکان برای همه خانم هایی که قصد باردار شدن دارند و همینطور برای همه خانمهای باردار در سه ماهه اول بارداری، روزی یک قرص اسید فولیک تجویز می کنند.

 

شکاف کام : یک اختلال شایع در نوزادان

شکاف کام و لب، یکی از نقایص جنینی بسیار شایع است. گفته می شود که از هر ۱۰۰۰ نوزاد یکی با این اختلال به دنیا می آید.

این اختلال در هفته های اول جنین شکل میگیرد و زمانیکه استخوان‌های صورت و سقف دهان در حال شکل گرفتن هستند و اگر این استخوان ها به درستی در کنار هم جوش نخورند، شکاف کام و لب پدید می آید.

کودکانی که مبتلا شکاف کام هستند باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند و حتی پس از آن هم گاهی نیاز به گفتار درمانی و اقدامات دیگر برای اصلاح تکلم و… دارند.

نوزادی که خواهر یا برادرش به شکاف کام مبتلا باشد ۳۰ تا ۴۰ برابر بیش از کودکان دیگر در معرض خطر ابتلا به این اختلال قرار می گیرد.

تحقیقات نشان داده است کودکانی که در خانواده هایی با سابقه سندروم داون متولد می شوند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به نقایص لوله عصبی قرار دارند. در واقع به نظر می‌رسد ارتباطی میان مکانیسم ایجاد کننده این دو اختلال وجود دارد. لوله عصبی قسمتی از جنین در مراحل اولیه است که مغز و نخاع را تشکیل می دهد و نقص در تشکیل آن باعث اختلالاتی نظیر آننسفانی( عدم تشکیل مغز) و اسپینابیفیدا (بیرون زدگی قسمتی از نخاع از ستون مهره ها) می شود. این اختلالات اگر به مرگ جنین منجر نشوند ناتوانی‌های جسمی ایجاد می‌کند که می‌تواند به یک کابوس برای کودک و خانواده اش تبدیل شود.

تحقیقات نشان داده است اختلالاتی در متابولیسم اسیدفولیک در مادرانی که کودکان مبتلا به نقایص لوله عصبی به دنیا می‌آورند ، وجود دارد و مصرف اسید فولیک پیش از بارداری، و در دو سه ماهه اول آن، می‌تواند خطر ایجاد این نقایص و نیز خطر ایجاد سندروم داون را کاهش دهد.

اسید فولیک برای سالمندان هم مفید است.

غیر از فوایدی که اسید فولیک برای نوزادانی که تازه میخواهند به دنیا بیایند دارد، برای سالمندان نیز خواص فوق‌العاده‌ای دارد که می تواند طول عمر آنها را سالها افزایش دهد.

مطالعات محققان نشان داده است مصرف اسید فولیک در سالمندان خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی را کم می کند.

در واقع اسید فولیک سطح اسید آمینه ای موسوم به هوموسیستئین را در بدن کاهش می دهد که این ماده هم نقش مهمی در ایجاد بیماری های قلبی و عروقی دارد.

مطالعات نشان داده است مصرف اسید فولیک خطر بیماری‌های قلبی را ۱۶ درصد، خطر سکته مغزی را ۲۴ درصد و خطر ترومبوز ورید های عمقی(DVT) را ۲۵ درصد کاهش می دهد.

غذاهایی که دارای مقادیر زیادی اسید فولیک هستند عبارتند از: اسفناج، کلم و سایر سبزی های دارای برگ های سبز و فرآورده های تخمیر شده ای مثل: نان های سبوس دار. به طور کلی انواع میوه ها، سبزی ها، گوشت و فرآورده‌های لبنی، اسید فولیک دارند.

به طور کلی به خانمهایی که قصد باردار شدن دارند توصیه می شود روزانه حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند.

رژیم غذایی معمول روزانه تقریباً نصف این مقدار حاوی اسید فولیک است و به همین علت بهتر است این ماده یک روز در میان به صورت قرص برای آنها تجویز شود. (قرص های اسید فولیک حاوی یک میلی گرم اسید فولیک هستند که۲/۵ برابر میزان توصیه شده است.

البته با رژیم غذایی هم میتوان اسید فولیک دریافتی روزانه را تامین کرد.

اگر با خوردن دارو اذیت می شوید یا میانه خوبی با آن ندارید، پس حتما به تغذیه خود اهمیت بیشتری بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *